Przewodnik po PPK

Przewodnik po PPK

Co to jest PPK?

Pracownicze Plany Kapitałowe to program oszczędnościowy przeznaczony dla osób zatrudnionych na umowie o pracę. Mają one możliwość korzystanego odkładania części zarobków na emeryturę przy wsparciu od pracodawcy i państwa. Dla firm PPK wiąże się z szeregiem obowiązków. Po pierwsze muszą one wprowadzić program zgodnie z harmonogramem, później zaś mają obowiązek odprowadzania składek dla tych, którzy chcą oszczędzać z PPK.

Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Jeśli nie rozwieją one twoich wątpliwości odnośnie do PPK — zapraszamy do kontaktu.

Czy muszę tworzyć PPK?

Co do zasady — tak. Jeśli jednak twoja firma spełnia warunki, by uznawać ją za mikroprzedsiębiorstwo możliwe jest, że nie będziesz musiał(a) wprowadzać PPK do swojej działalności. Stać się tak może jedynie w sytuacji, gdy wszyscy zatrudnieni do 55 roku życia złożą rezygnację z udziału w PPK do 23 kwietnie 2021, a więc do terminu zawarcia umowy o zarządzenie PPK. O ile jednocześnie żadna osoba w wieku 56-69 nie zgłasza chęci udziału w PPK, mikroprzedsiębiorstwo nie musi wrażać programu. Warto w tym miejscu zauważyć, że obowiązkiem pracodawcy jest poinformowanie starszych pracowników o możliwości przystąpienia do PPK, mimo że nie są oni automatycznie zapisani do programu.

Również w razie zatrudnienia nowego pracownika czy pracowniczki, która wyrazi chęć korzystania z PPK, osoba prowadząca mikroprzedsiębiorstwo i korzystająca ze zwolnienia z obowiązku tworzenia PPK będzie musiała wprowadzić je do firmy. W takim wypadku pracodawca musi podpisać umowę o zarządzanie PPK najpóźniej do czasu, gdy nowy pracownik osiąga trzymiesięczny staż pracy. W ciągu kolejnego miesiąca zaś trzeba będzie podpisać umowę o prowadzenie PPK, by zacząć później odprowadzać składki.

grafika z etapami wprowadzania PPK

Czym różni się umowa o zarządzanie PPK od umowy o prowadzenie PPK?

Czy muszę mieć obie?

Poza wyżej opisaną sytuacją, w której nikt w mikroprzedsiębiorstwie nie ma zamiaru korzystać z PPK, firma musi podpisać umowę o zarządzanie PPK. Umowę zawiera się z jednym z organów, który oferuje prowadzenie PPK. Są to głównie towarzystwa ubezpieczeniowe oraz banki. Umowa o zarządzanie PPK oznacza, że wybrana jednostka będzie obsługiwać PPK całego przedsiębiorstwa i to z jej przedstawicielem zarząd firmy będzie się kontaktować.

Z kolei umowy o prowadzenie PPK pracodawca zawiera z wybraną wcześniej instytucją indywidualnie dla każdej osoby, która przystąpi do PPK. Umowa ta umożliwia otwarcie rachunku dla konkretnego pracownika czy pracowniczki. Jeśli nikt w firmie nie zdecyduje się na oszczędzanie w ramach PPK, nie trzeba zawierać tej umowy.

Z kim podpisać umowę o prowadzenie PPK?

Ofertę prowadzenia PPK przedstawiło ponad 30 podmiotów działających na rynku ubezpieczeniowym lub finansowym. Dla różnych firm ważne mogą się okazać nieco inne wartości, dlatego zachęcamy do kontaktowania się z nami w celu indywidualnej analizy i wyboru odpowiedniej opcji.

Jak zrezygnować z PPK?

Osoby pracujące na umowie o prace w wieku 18-55 są do PPK zapisywane automatycznie i jeśli nie chcą korzystać z programu muszą oficjalnie z niego zrezygnować. W tym celu należy napisać odpowiednie oświadczenie i dostarczyć je pracodawcy. Dokument powinien zawierać własnoręczny podpis osoby rezygnującej z PPK. Wzór formularze pobrać można stąd.